» Bieżące edycje
- Edycja I - trwa nabór; edycja zostanie uruchomiona (w zależności od liczby zgłoszeń) w semestrze zimowym roku akademickiego 2007/2008 (zajęcia rozpoczną się w październiku 2007 r.).
Poniższe informacje dotyczą edycji I.
Zapraszamy na stronę internetową studium: www.funduszeunijne.fs.edu.pl
» Czesne
Opłata za całość studiów wynosi 5 900 zł (firmy - wpłata jednorazowa, osoby fizyczne - możliwość opłaty w dwóch ratach, z czego I rata w wysokości minimum 3 000 zł musi zostać dokonana przy zapisie).
Czesne obejmuje koszt książek i materiałów dydaktycznych udostępnianych przez wykładowców na stronie internetowej studium oraz zebranych w formie elektronicznej na płycie CD na koniec zajęć, a także koszt sporządzenia i wydania świadectwa ukończenia studium podyplomowego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Zobacz: numer konta. Tytuł wpłaty: "500-06-0416" (zaś w przypadku wpłaty w ratach prosimy o dopisanie odpowiednio "I rata" lub "II rata").
» Tryb naboru
Rekrutacja kandydatów na studia jest otwarta i odbywa się na zasadzie kolejności zgłoszeń (wniesienie opłaty za studia oraz złożenie kompletu wymaganych dokumentów jest równoznaczne z przyjęciem). Uczestnictwo w studium jest możliwe dla osób, które legitymują się dyplomem licencjata, inżyniera, magistra lub magistra inżyniera.
Na studium przyjętych zostanie około 30 uczestników.
» Wymagane dokumenty:
- podanie o przyjęcie na studium,
- ankieta dotycząca źródeł pozyskiwania informacji o studiach podyplomowych prowadzonych przez SGH (plik PDF lub plik RTF),
- życiorys,
- odpis dyplomu ukończenia uczelni wyższej (dyplomu licencjata, inżyniera, magistra lub magistra inżyniera),
- wypełniony kwestionariusz osobowy
- 2 fotografie,
- dowód wpłaty czesnego (lub odpowiedniej jego raty) na konto uczelni,
- numer konta lub adres, na który dokonany zostanie zwrot wniesionej opłaty, jeśli zajęcia nie zostaną uruchomione.
» Cel studium
Zgodnie z Narodowym Planem Rozwoju na lata 2004-2006 oraz projektem "Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO) 2007-2013 wspierających wzrost gospodarczy i zatrudnienie", który został zaakceptowany w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, analiza sytuacji społeczno-gospodarczej kraju wskazuje, że w okresie średnioterminowym (7 najbliższych lat) najważniejszym wyzwaniem dla Polski jest odpowiedź na procesy globalizacyjne przy jednoczesnym zwiększaniu stopnia spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej w ramach Unii Europejskiej.
Odpowiedź na procesy globalizacyjne musi odbywać się w odniesieniu do wyznaczonych przez szczyt Rady Europejskiej w marcu 2005 r. celów odnowionej Strategii Lizbońskiej oraz w ramach Nowej Perspektywy Finansowej ustalonej na szczycie w Brukseli w grudniu 2005 r. z jednoczesnym uwzględnieniem specyfiki sytuacji w Polsce. Przeprowadzona w NSRO ocena uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych kraju wykazała duży i stale rosnący potencjał rozwojowy polskiej gospodarki, oparty na wzroście wydajności produkcji i oferowanych usług oraz eksportu, przy jednoczesnym bardzo niskim wykorzystaniu rosnących ilościowo i jakościowo zasobów pracy oraz bardzo niskim potencjale badawczo-rozwojowym, a co się z tym wiąże niską innowacyjnością polskiej gospodarki.
Istnienie luki rozwojowej Polski i poszczególnych województw w stosunku do krajów UE, mierzonej m.in. poziomem PKB na mieszkańca, stopą bezrobocia oraz wskaźnikami przestrzennymi wskazuje na konieczność uwzględniania w procesie kreowania warunków dla przyspieszania tempa wzrostu gospodarczego, polepszania jakości kapitału ludzkiego i społecznego, tworzenia warunków instytucjonalnych dla rozwoju przedsiębiorczości oraz przeciwdziałania marginalizacji społecznej i ekonomicznej Polski, także wymiaru przestrzennego. Według NSRO, z jednej strony prowadzić to powinno do efektywnego wykorzystania potencjału najważniejszych ośrodków społeczno-gospodarczych dla procesów modernizacyjnych, z a drugiej do działań wyrównawczych i osłonowych restrukturyzowanych obszarów rolniczych i obszarów zależnych od przemysłów tradycyjnych - w pierwszym rzędzie na terenie Polski Wschodniej, ale także na terenie Wielkopolski.
Powyższe kwestie stanowiły przesłanki podjęcia już w 2002 r. przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie w porozumieniu z Głównym Instytutem Górnictwa w Katowicach prac nad uruchomieniem na Śląsku Studium Podyplomowego SGH Zarządzania projektem w ramach funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Zadaniem Studium jest zapoznanie Słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi aplikowania o środki z budżetu UE na wsparcie rozwoju gospodarczego kraju, jak również z zaawansowanymi elementami zarządzania projektami w ramach tych środków. Celem jest osiągnięcie maksymalnego finansowego i optymalnego, z punktu widzenia przyjętych założeń, pułapu wykorzystania przyznanych funduszy.
» Wykładowcy
Wykładowcami są pracownicy i eksperci z następujących instytucji:
» Program studium
Przedmioty w ramach Studium zostały podzielone na dwa bloki:
(1) Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach integracji - Polska w Unii Europejskiej,
(2) Zarządzanie środkami unijnymi.
W ramach zajęć zgrupowanych w bloku "Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach integracji - Polska w Unii Europejskiej" przedstawiane są podstawowe zagadnienia dotyczące systemu prawnego Unii Europejskiej i mechanizmu podejmowania decyzji przez instytucje Unii, w tym kwestie dotyczące funduszy strukturalnych oraz metody prowadzenia działań lobbingowych w instytucjach krajowych i wspólnotowych. Słuchacze zapoznawani są również z mechanizmami i efektami ekonomicznych oraz prawnych dostosowań Polski do procesów integracyjnych w UE, szczególnie w zakresie funkcjonowania rynku wewnętrznego (swobodnego przepływu towarów - harmonizacji technicznej i fiskalnej, swobody świadczenia usług, swobodnego przepływu pracowników, kapitału) oraz wspólnej polityki handlowej, budżetowej i regionalnej).
Następne zajęcia poświęcone są problemom zarządzania strategicznego i zarządzania projektem w przedsiębiorstwie lub jednostce realizującej projekt, w tym takim pojęciom jak: podstawowe etapy w cyklu projektu, metody analizy projektu, analiza log-frame, analiza SWOT, analiza CBA, analiza ryzyka, ocena oddziaływania na środowisko. Zostanie również przeanalizowany przykładowy format propozycji projektu. Oprócz tego przedstawiana jest organizacja projektu, a więc planowanie w zarządzaniu projektem: wykres Gannta, milestones, zarządzanie funduszami projektu, monitorowanie i kontrola, zamknięcie projektu, ewaluacja ex-post.
W ramach zajęć zgrupowanych w bloku "Zarządzanie środkami unijnymi" przedstawiane są dotychczasowe doświadczenia wynikające z wdrażania środków unijnych oraz praktyczne aspekty przygotowania i realizacji oraz rozliczenia projektów finansowanych z obecnie dostępnych funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.
Podczas wykładów Słuchaczom przedstawiane są dotychczasowe kierunki wykorzystania funduszy unijnych w Polsce w latach 2004-2006 określone w Narodowym Planie Rozwoju na lata 2004-2006, programach operacyjnych, Strategii dla Funduszu Spójności oraz strategiach dla poszczególnych Inicjatyw Wspólnotowych. Podczas kolejnej edycji Słuchacze zostaną zapoznani z kierunkami rozwoju polityki strukturalnej Unii Europejskiej w latach 2007-2013.
Zgodnie z projektem rozporządzenia Rady wprowadzającym ogólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, Komisja Europejska przygotowała projekt Strategicznych Wytycznych Wspólnoty dotyczących spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej, określających ramy dla interwencji funduszy w latach 2007-2013. W trakcie zajęć Słuchaczom przedstawiane są "Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie", w których określono działania o charakterze rozwojowym, jakie Rząd polski zamierza podjąć w latach 2007-2013 w zakresie promowania trwałego wzrostu gospodarczego, wzrostu konkurencyjności oraz wzrostu zatrudnienia.
W trakcie kolejnych zajęć Słuchacze zapoznawani są z zarządzaniem projektami (od etapu wniosku po proces realizacji) w ramach najważniejszych programów operacyjnych, jakie będą obowiązywały w latach 2007-2013:
- Regionalnego Programu Operacyjnego dla Wielkopolski,
- Programu Operacyjnego - Infrastruktura i środowisko,
- Programu Operacyjnego - Innowacyjna gospodarka,
- Programu Operacyjnego - Kapitał ludzki.
W trakcie zajęć zaprezentowany jest również układ instytucjonalny zbudowany w Polsce dla wdrożenia funduszy strukturalnych UE, ze szczególnym uwzględnieniem instytucji zarządzających, wdrażających, końcowych beneficjentów, komitetów monitorujących oraz jednostek monitorująco-kontrolnych. Omawiane są również dostosowania legislacyjne dotyczące m.in. wieloletniego programowania budżetowego i audytu wewnętrznego. Powyższe tematy są prezentowane w odniesieniu do obecnie wdrażanych w Polsce funduszy strukturalnych oraz krajowych instrumentów polityki regionalnej.
W dalszej części zajęć, których charakter dopasowany jest do specyfiki zagadnień (chodzi szczególnie o warsztaty) Słuchacze uzyskują praktyczną wiedzę z zakresu zarządzaniem projektem w ramach określonych funduszy: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Funduszu Spójności.
Słuchaczom przedstawiane są również szczegółowe kwestie związane z funkcjonowaniem Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, których celem jest realizacja przedsięwzięć prorozwojowych przyczyniających się do zmniejszania różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Realizowane projekty powinny być zgodne z priorytetami polityki społeczno-gospodarczej kraju, jak też celami odpowiednich polityk Unii Europejskiej. Podejmowane w ramach Mechanizmów działania powinny ponadto obejmować różne aspekty horyzontalne, które podnoszą jakość realizowanych projektów, a tym samym zwiększają wpływ na osiągnięcie spójności społeczno-gospodarczej. W Polsce wykorzystanie środków Mechanizmów Finansowych będzie pełniło funkcje uzupełniające w stosunku do działań wspieranych z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności UE.
Dodatkowo, Słuchacze otrzymują wiedzę o innych źródłach finansowania inicjatyw ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej dostępnych w Polsce po akcesji, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości uzyskania dofinansowania przez przedsiębiorców, samorządy oraz organizacje pozarządowe. Zostaną im także udostępnione informacje na temat zasad realizacji Oficjalnej Pomocy Rozwojowej (ODA) w naszym kraju, ze wskazaniem priorytetów i mechanizmów wydatkowania polskiej ODA.
Słuchacze zapoznawani są także z procedurami przetargowymi i kontraktowymi stosowanymi przy wdrażaniu projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, w szczególności nowymi przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Podczas zajęć przedstawiane są również wymagania jednostek zarządzających, finansujących i nadzorujących w Polsce, w odniesieniu do powyższych zagadnień.
BLOK I: ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM W WARUNKACH INTEGRACJI
- Mechanizm europejskiej integracji gospodarczej (konwersatorium)
- Budżet i polityka finansowa UE (wykład)
- Zarządzanie strategiczne (konwersatorium)
- Zarządzanie projektami (warsztat)
- Lobbing międzynarodowy w UE - metody, programy, mechanizmy (warsztat)
- Funkcjonowanie przedsiębiorców polskich w ramach rynku wewnętrznego UE (konwersatorium)
- Warunki udzielania pomocy publicznej w Polsce (konwersatorium)
BLOK 2: ZARZĄDZANIE ŚRODKAMI UNIJNYMI W RAMACH FUNDUSZY UNIJNYCH
- Zarządzanie pomocą zagraniczną w Polsce. Aktualne linie pomocowe (dla MSP, samorządów, NGO's) (konwersatorium)
- Zarządzanie programami nieinwestycyjnymi UE na poziomie samorządów, organizacji pozarządowych i małych przedsiębiorstw (warsztat)
- Polityka regionalna UE (wykład)
- Polityka regionalna w Polsce - system absorpcji funduszy strukturalnych (konwersatorium)
- Zamówienia publiczne (warsztat)
- Zarządzanie projektami w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych
- Zarządzanie projektami w ramach Programu Operacyjnego - Innowacyjna gospodarka (warsztat)
- Zarządzanie projektami w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny - Kapitał ludzki) (warsztat)
- Zarządzanie projektami strukturalnymi w rolnictwie (warsztat)
- Zarządzanie w ramach Mechanizmów Finansowych (warsztat)
- Procedury rozliczania funduszy unijnych (warsztat)
- Monitoring i ewaluacja w projektach unijnych (warsztat)
- Zarządzanie i wdrażanie projektów w ramach Funduszu Spójności (Program Operacyjny - Infrastruktura i środowisko) (warsztat)
» Organizacja studium
Studium trwa 2 semestry, a jego kolejne edycje uruchamiane są w następujących po sobie semestrach letnich i zimowych.
Edycje letnie rozpoczynają się w lutym lub marcu danego roku, a kończą w styczniu następnego roku. Zapisy przyjmowane są od listopada roku poprzedzającego rok rozpoczynający zajęcia.
Edycje zimowe rozpoczynają się w październiku lub listopadzie danego roku, a kończą w czerwcu następnego roku. Zapisy przyjmowane są od czerwca tego roku, w którym ma zostać uruchomiona dana edycja studium.
Zajęcia w ramach studium odbywają się w trakcie 10 zjazdów sobotnio-niedzielnych, zgodnie z ustalonym harmonogramem, nie częściej niż 2 razy w miesiącu.
Zajęcia odbywają się w Poznaniu.
W miarę możliwości z wyprzedzeniem udostępniane są słuchaczom studium materiały od wykładowców na stronie internetowej Studium: www.funduszeunijne.fs.edu.pl (hasło jest podawane wyłącznie słuchaczom w trakcie pierwszych zajęć).
Kierownik studium: dr Adam A. Ambroziak, adiunkt w Katedrze Integracji Europejskiej im. J. Monneta w SGH; e-mail: Adam.ambroziak@sgh.waw.pl
» Dodatkowe informacje i zapisy
Kolegium Gospodarki Światowej
al. Niepodległości 164
budynek F, pok. 902 (IX piętro)
02-554 Warszawa
tel.: (0-22) 849 50 84
tel.: (0-22) 564 93 49, 564 93 50
faks: (0-22) 646 61 15
Informacji udziela i zapisy przyjmuje:
Barbara Zadroga, e-mail: barbara.zadroga@sgh.waw.pl
oraz: funduszeunijne@fs.edu.pl
Zapraszamy na stronę internetową studium: www.funduszeunijne.fs.edu.pl